ADR Centru continuă contractarea proiectelor de reabilitare a drumurilor județene prin POR 2014-2020
Azi, la sediul Consiliului Județean Sibiu, a fost semnat un nou contract de finanțare aferent perioadei de programare 2014-2020, pentru reabilitarea drumurilor județene din Regiunea Centru. Este vorba de drumul DJ106, care pornește din Sibiu, trece prin Agnita, unind județele Sibiu și Mureș, capătul acestei rute fiind municipiul Sighișoara. Contractul de finanțare pentru proiectul ”Reabilitare DJ106 Agnita-Sighișoara”, a cărui valoare totală este de peste 118,6 milioane lei, a fost semnat de către Președintele CJ Sibiu, doamna Daniela Câmpean și de către domnul Simion Crețu, director general ADR Centru, în prezența Președintelui CJ Mureș, domnul Péter Ferenc, precum și a primarilor din localitățile de pe traseul de peste 37 km al acestui drum.
Documentaţia tehnico-economică, devizul general și indicatorii tehnico-economici pentru proiectul de reabilitare a DJ106 Agnita-Sighișoara indică faptul că valoarea totală a investiției este de 118,625 milioane lei, respectiv peste 26 milioane euro, iar investiția este programată a se finaliza până în 31 octombrie 2021. Porțiunea de DJ106 dintre Sibiu și Agnita a fost modernizată în urmă cu cinci ani, tot din fonduri europene alocate prin Programul Operațional Regional 2007-2013. Actualul tronson de reabilitat are o lungime de 37,3 km, iar pe traseul său, din cele cinci poduri existente, doar unul singur va fi menținut și reabilitat, celelalte urmând a fi înlocuite cu altele noi. Pe marginea acestui drum este prevăzută și plantarea a 1.500 de arbori.
În vederea îmbunătățirii mobilității rutiere interregionale, UAT Județul Sibiu, în parteneriat cu UAT Județul Mureș, au propus pe Lista proiectelor prioritare cu finanțare prin POR 2014-2020, Axa prioritară 6 – care vizează îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională, respectiv Prioritatea de investiţii 6.1 – ”Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare și terţiare la infrastructura TEN-T”, modernizarea drumului județean care unește cele două județe. Această rută străbate zona podișului transilvan din centrul României, legând zona Văii Hârtibaciului cu DN 1, DN 14 și Podișul Târnavelor. Acest drum județean completează investițiile derulate pentru reabilitarea drumurilor din acest areal, în vederea revitalizării socio-economice a zonei.
Valea Hârtibaciului se întinde în microregiunea formată între orașele Sibiu-Făgăraş-Sighişoara, o zonă cu păşuni, fâneţe şi păduri de foioase, recunoscută pentru biodiversitate, completată cu practicile agricole și meșteșurgurile tradiţionale, ce pun în valoare patrimoniul construit, o zonă recunoscută și şi pentru peisajul cultural neschimbat din perioada medievală. Pe lângă impozantele biserici fortificate, aici pot fi întâlnite şi alte obiective construite la începutul secolului XIX, reprezentative pentru cultura și viața social-economică a zonei.
”Ne-am fixat obiectivul de a crește gradul de dezvoltare a judeţului Sibiu, pentru îmbunătățirea nivelului de trai al populaţiei. Ne preocupăm de atingerea obiectivelor din strategia de dezvoltare a infrastructurii, ca să maximizăm valorificarea resurselor materiale, financiare, informaţionale şi umane de care dispunem. Din acest punct de vedere, continuitatea investițiilor în infrastructura rutieră, prin reabilitarea cu fonduri europene a drumurilor județene, în folosul tuturor locuitorilor județului, include reabilitarea DJ 141, prin proiectul contractat la sfârșitul anului trecut, apoi parteneriatul cu Județul Mureș, pentru cea de-a doua parte a drumului județean DJ 106, dar și reabilitarea DJ 106D, între Ocna Sibiului și Ţapu.
Colaborăm activ cu toți actorii interesaţi în demersul nostru: autorităţi locale, cetăţeni, prestatori de servicii, servicii deconcentrate, mass-media. Viziunea ce s-a conturat astfel, este aplicabilă pentru întreg teritoriul judeţului Sibiu în perspectiva anului 2020, cuprinzând principiile şi valorile care stau la baza dezvoltării strategice a judeţului”, a declarat doamna Daniela Câmpean, președinte CJ Sibiu.
Obiectivul strategic principal al proiectului – al cărui beneficiar este parteneriatul dintre Județul Sibiu, Județul Mureș, precum și municipiul Sighișoara, orașul Agnita, și comunele Brădeni, Iacobeni, Apold – este de a stimula mobilitatea persoanelor și a mărfurilor în Regiunea de Dezvoltare Centru, prin conectarea infrastructurii rutiere de interes județean din județul Sibiu la rețeaua TEN-T. Este vorba de îmbunătățirea infrastructurii rutiere, prin reabilitarea DJ106 Agnita-Sighișoara, pe o lungime de 37,312km (36,879 km prin prezentul proiect și 0,433 km din alte surse). După modernizarea acestui drum județean, între Sibiu și Sighișoara, prin Agnita, se va crea o legătură foarte bună între două căi rutiere naționale complet diferite. Astfel orașele din nord-estul județului Sibiu vor fi interconectate mai strâns cu Sighișoara, din județul Mureș, facilitând conexiunile cu drumurile naționale: A1, A3, DN1, DN7, DN13, DN14.
Prin realizarea proiectului, crește posibilitatea atragerii investitorilor în zona Văii Hârtibaciului. Obiectivul urmărit de această investiție este de a fi îmbunătățită viața locuitorilor, dezvoltarea economică locală și regională și vor fi înlesnite legăturile dintre zonele urbane și cele rurale. Se dorește accelerarea dezvoltării economice a localităților traversate de DJ106, în special a orașelor care pot constitui poli de dezvoltare în zonă, atrăgând forța de muncă din comunele traversate după creșterea calității condițiilor de deplasare.
”Cu numai câteva zile în urmă am semnat finanțarea din resurse europene și pentru modernizarea drumului care leagă Ungheniul de limita județului Sibiu, via Târnăveni. Iar în acest proiect suntem în colaborare cu cei de la Consiliul Județean Sibiu, care au calitatea de lideri de proiect, o investiție interjudețeană, foarte importantă. În continuare, vom încerca să finanțăm mai multe proiecte și din fonduri proprii, să dezvoltăm cât mai mult din structura drumurilor județene”, a precizat domnul Péter Ferenc, președinte CJ Mureș.
Inițiatorii proiectului estimează că aproape 77.000 persoane vor beneficia direct de reabilitarea acestei artere rutiere, iar traficul va depăși valoarea de 17.500 autovehicule/ 24 ore, după finalizarea lucrărilor. Valoarea totală eligibilă a acestui proiect este de peste 118,625 milioane lei, din care circa 100,275 milioane lei o reprezintă contribuția europeană, din FEDR, la care se adaugă aproximativ 15,33 milioane lei de la Bugetul de stat, diferența fiind reprezentată de contribuția beneficiarului.
„Vedem acum cât este de importantă colaborarea interinstituțională și ce înseamnă deschiderea de noi perspective, în beneficiul locuitorilor din comunitățile aflate în această zonă a județelor Sibiu și Mureș. Ambele județe sunt foarte active în zona finanțărilor din surse europene, în special pe componenta investițională pentru reabilitarea infrastructurii de transport. Parteneriatele sunt soluția pentru depășirea problemelor de moment, iar conectarea infrastructurilor regionale, respectiv a drumurilor județene reabilitate, cu coridoarele de transport TEN-T, va spori mobilitatea comunităților locale, stimulând creșterea economică. Activitățile pe care le derulăm la nivel regional presupun susținerea autorităților administrației publice locale, dar și dezvoltarea oportunităților de afaceri, totul pentru creșterea gradului de ocupare al forței de muncă disponibile în regiune. Fie că e vorba de dezvoltarea turismului și a activităților economice, în general, sau doar de economiile făcute cu transportul, sunt sigur că efectele benefice ale acestei investiții se vor face resimțite pentru cetățeni. Ne bucură și faptul că această investiție este complementară cu celelalte proiecte de modernizare a căilor rutiere din județele Sibiu și Mureș”, a spus domnul Simion Crețu, director general ADR Centru, referindu-se la importanța acestui proiect REGIO 2014-2020.