Politica de coeziune a UE are ca principal obiectiv reducerea semnificativa a disparitatilor economice, sociale si teritoriale care inca mai exista intre regiunile europene prin sprijinirea implementarii prioritatilor si obiectivelor incluse in Strategiei Europa 2020. Este vorba, in principal de trei obiective de crestere, respectiv cresterea inteligenta, care presupune dezvoltarea unei economii bazate pe cunoastere si inovare; cresterea durabila, ce inseamna promovarea unei economii mai eficiente din punctul de vedere al utilizarii resurselor, mai ecologice si mai competitive; precum si cresterea favorabila incluziunii, reprezentand promovarea unei economii cu o rata ridicata a ocuparii fortei de munca, care sa asigure coeziunea sociala si teritoriala. Avand in vedere aspectele mentionate, Comisia a propus schimbari importante in ce priveste modul in care politica de coeziune este proiectata si implementata in sensul plierii acesteia cu obiectivele Europa 2020. Finantarile vor fi concentrate pe un numar mai mic de prioritati care au fost stabilite in propunerea de regulament general ca si obiective tematice si care sunt in stransa legatura cu obiectivele Strategiei Europa 2020. Incepand din octombrie 2011, dupa publicarea propunerilor de regulamente pentru politica de coeziune, la nivelul UE s-a demarat procesul de negociere pe blocuri tematice in ce priveste propunerile de regulamente.
La nivel national, Ministerul Afacerilor Europene a lansat la nivel national, in data de 26 ianuarie, procesul de programare a fondurilor europene destinate unei dezvoltari inteligente, incluzive si durabile in perioada 2014 – 2020. Cu ocazia acestui eveniment au fost prezentate principalele repere ale procesului de programare 2014-2020 si un calendar indicativ pentru elaborarea documentelor de programare si definirea cadrului institutional. Astfel in ce priveste procesul de planificare si programare pentru perioada 2014-2020 la nivel national, s-a decis sa se elaboreze un Cadru Strategic de Dezvoltare al Romaniei (CSDR), care va defini viziunea cu privire la domeniile in care Romania ar trebui sa investeasca cu prioritate, respectiv politica nationala de investitii.
In ce priveste calendarul stabilit, s-a preconizat ca pana la sfarsitul lunii aprilie sa se stabileasca cadrul partenerial si sa se demareze discutiile cu ministerele. De asemenea, se doreste ca pana la sfarsitul lunii iulie sa se elaboreze analize socio-economice si cele privind disparitatile de dezvoltare, iar la sfarsitul lunii septembrie 2012 sa fie definite nevoile de dezvoltare si prioritatile strategice. Tot sfarsitul lunii septembrie este dat ca termen limita pentru stabilirea listei programelor operationale, pentru desemnarea institutiilor cu rol de autoritati de management si pentru stabilirea planului de actiune privind cadrul institutional.
”Luand in considerare faptul ca elaborarea documentelor nationale de programare pentru perioada 2014 – 2020 a inceput, iar la intocmirea lor se tine seama si de planurile de dezvoltare regionale, sarcina care trebuie realizata de catre agentiile de dezvoltare, in cursul anilor 2010 si 2011 ADR Centru a desfasurat activitati pregatitoare necesare elaborarii acestui document regional. Astfel, Consiliul pentru Dezvoltare Regionala Centru a aprobat, in anul 2010, cadrul de elaborare in parteneriat a Planului de Dezvoltare Regionala al Regiunii de Dezvoltare Centru si, in anul 2011, a aprobat constituirea Comitetului Regional de Planificare. In baza acestor hotarari s-au constituit, anul trecut, grupurile de lucru judetene, a caror prima intalnire a avut loc in cursul lunii noiembrie 2011. De asemenea, s-a constituit si Comitetul Regional de Planificare, care a avut o prima intalnire in luna decembrie”, a declarat domnul Simion Cretu, director general ADR Centru.
Agentia pentru Dezvoltare Regionala Centru a elaborat deja, prin Programul Operational Regional, studii regionale in urmatoarele domenii: sistemul asezarilor, demografie, forta de munca, competitivitate regionala, energie regenerabila, infrastructura de transport rutier, infrastructura sociala, dezvoltare rurala, turism si analize socio-economice ale judetelor. Pe de alta parte, la nivelul Agentiei au fost analizate proiectele aflate in lista de rezerva si cele respinse pe Programul Operational Regional 2007-2013 si s-a facut o prima solicitare la nivelul autoritatilor publice locale, pentru idei de proiecte prevazute a fi derulate in perioada urmatoare.
Avand in vedere nevoia de a realiza cat mai curand Planul Regional de Dezvoltare pentru perioada 2014-2020, ADR Centru a elaborat un calendar de activitati in ce priveste pregatirea documentelor de planificare si programare la nivel regional pentru perioada 2014-2020. Concret, pe parcursul lunilor martie si aprilie 2012 se doreste identificarea si constituirea grupurilor de lucru tematice la nivel regional, ulterior fiind programate intalniri ale acestor grupuri de lucru, pentru discutarea si completarea analizei socio-economice si realizarea analizei SWOT regionale. In ce priveste elaborarea portofoliului de proiecte regional, in cursul acestui an se vor realiza solicitari suplimentare de proiecte, iar in cursul lunilor aprilie si mai se vor desfasura intalniri punctuale cu partenerii regionali pentru identificarea si discutarea proiectelor. In ultimul trimestru al anului, in paralel cu stabilirea prioritatilor de dezvoltare regionale, portofoliul de proiecte va fi dezbatut in cadrul grupurilor de lucru si in CDR Centru, pentru ca in cursul anului 2013 sa se inceapa pregatirea proiectelor.