• Discuțiile au rolul de a pregăti noile proiecte de dezvoltare finanțate din fonduri europene

Reprezentanții Departamentului de Dezvoltare Urbană din cadrul ADR Centru, alături de reprezentanții Consiliului Județean Brasov au participat la o ședința comuna privind implementarea Planului de Mobilitate Urbana Durabila pentru Zona Metropolitana Brasov. La întâlnire au mai fost prezenți reprezentanți ai Asociației Metropolitane pentru Dezvoltarea Durabila a Transportului Public Brasov (structura asociativa din care fac parte primăriile din Zona Metropolitana si care gestionează transportul public de calatori in localitățile membre), reprezentanți ai RAT Brasov si ai Politiei Brasov.

Vicepreședintele Consiliului Județean, domnul Adrian Gabor, a precizat ca prin Programul Operațional Regional 2014-2020, respectiv Axa Prioritara 4, dedicată dezvoltării urbane durabile, municipiul Brașov are propusă ca alocare suma de aproximativ 28 de milioane de euro (FEDR), banii putând fi utilizați inclusiv pentru achiziționarea de mijloace de transport nepoluante. Concret, Ghidul general privind dezvoltarea urbana durabila aferent acestei Axe prioritare, unde beneficiari eligibili sunt municipiile reședința de județ, prevede, înainte de toate, pregătirea documentelor strategice: Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană și Planul de Mobilitate Urbana Durabila. Atribuțiile autorităților publice din cadrul municipiilor reședință de județ si propunerile privind procedurile de selecție strategică a proiectelor prioritare aferente SIDU, au fost deja transmise administrației publice brașovene de către Departamentul Dezvoltare Urbana Brasov, structura din cadrul ADR Centru, municipiul din centrul țării fiind unul dintre primele din tara care si-a elaborat propriul Plan de Mobilitate Urbana. O prezentare interactiva a ceea ce reprezintă un astfel de plan de mobilitate se regăsește pe web-site-ul coordonat de ADR Centru, www.europedirect-adrcentru.ro.

In cadrul discuțiilor de la Brasov a rezultat concluzia că, pentru a putea accesa fonduri europene pentru modernizarea flotei de transport public, municipalitatea trebuie să aibă un contract de servicii publice încheiat cu un operator de transport public, care conform legislației trebuie să fie societate comercială. În acest sens RAT Brașov trebuie să se transforme in societate comerciala. Este o obligație nu doar solicitata de finanțatori, ci si prevăzută de Legea nr. 92 din 2007, privind transportul public de calatori. Modelul discutat de edilii brașoveni a fost cel al Companiei Apa, care a reușit sa acceseze bani europeni. Consiliul Județean Brasov intenționează sa se implice in acționariatul societății, alături de autoritățile locale din Zona Metropolitana. RAT Brasov a transmis un punct de vedere prin care anunță ca proiectul de transformare a regiei in societate comerciala are ca termen de finalizare sfârșitul acestui an. Transformarea RAT Brasov in societate comerciala este unul dintre obiectivele fundamentale ale actualei conduceri a regiei, acest demers fiind propus si asumat, încă din anul 2013, prin Planul de Management si Planul de Administrare, acest din urma document fiind si aprobat de către Consiliul Local al Municipiului Brasov.

Acest gen de întâlniri, la nivelul administrației publice brașovene, dar nu numai, va fi continuat de către reprezentanții Departamentului Dezvoltare Urbană, in vederea definitivării documentelor strategice SIDU si PMUD pentru a pregăti baza pe care vor fi structurate viitoarele proiecte finanțate prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4 – Dezvoltare urbană durabilă.