Diminuarea traficului auto, mărirea spațiilor verzi, mai multe trotuare și piste de biciclete mai mari pentru plăcerea de a te plimba sau a petrece timpul în zonele atrăgătoare oferite de oraș, nu doar în week-end, ci și în cursul săptămânii, reprezintă viitorul orașelor din Regiunea Centru. Acesta este scopul obiectivelor europene urmărite de ADR Centru, dar și o condiție pentru accesarea fondurilor POR 2014-2020 în vederea dezvoltării integrate și a creșterii mobilității urbane.

Orașe vii în care oamenii trăiesc cu plăcere, cu facilități atractive pentru fiecare zi din săptămână, în care cetățenii să-și dorească să se plimbe pe jos sau cu bicicleta prin oraș și nu să îl străbată cu mașinile personale fiecare, acesta este scopul pe termen lung al autorităților publice locale din municipiile reședință de județ ale Regiunii Centru.

Orașele trebuie să ofere oamenilor un mediu sănătos și mai puțin costisitor, emisiile de gaze cu efect de seră trebuie să se reducă, iar investițiile ce vor fi făcute trebuie să aibă în centrul atenției omul, sunt principiile enunțate recent la Târgu Mureș și la Alba Iulia, urmând a fi preluate în fiecare proiect de finanțare prin POR 2014-2020. În acest context, prezent recent la Alba Iulia, Jan Gehl, expert internațional în dezvoltare urbană, a recomandat pentru dezvoltarea orașelor ca planurile urbanistice să se concentreze pe mobilitatea oamenilor, nu a autovehiculelor. Această abordare ar încuraja locuitorii să circule cât mai mult pe jos sau cu bicicleta și cât mai puțin cu autoturismul personal, iar orașele se vor adapta oamenilor, nu mașinilor. Tot referitor la dezvoltarea urbană integrată, municipalitatea din Târgu Mureș a prezentat un studiu de oportunitate ale cărui rezultate subliniază necesitatea investiţiilor în sisteme de transport public de mare capacitate, de reorganizare a activităţilor de transport motorizat, prin descurajarea tranzitării municipiului de către traficul de mediu şi lung parcurs, prin adoptarea unei noi politici de parcare, atât pentru zonele rezidenţiale, cât şi pentru navetişti, dar și ”mobilitatea dulce” a cetățenilor (pietonal şi cu bicicleta sau similar), integrată cu sistemul de transport public.

”Orașele trebuie să fie cât mai prietenoase cu oamenii, acest lucru incluzând centre de relaxare, zone verzi, trotuare și cât mai multe piste pentru bicicliști. Pentru realizarea acestui deziderat sunt necesare proiecte de reorganizare a sistemului de transport urban pe bază de soluţii ecologice inovative, care să ofere o alternativă la automobile pentru locuitorii oraşului şi cei ai localităţilor adiacente, dar în acelaşi timp să protejeze şi mediul. Strategiile integrate de dezvoltare și planurile de mobilitate urbană, care sunt obligatorii prin program, trebuie să aibă o viziune pe termen lung și să propună soluții aplicabile care să îmbunătățească condițiile de conviețuire ale cetățenilor, iar mix-ul de transport trebuie să fluidizeze circulația”, a declarat domnul Simion Crețu director general ADR Centru.

Având la dispoziție un buget de peste 190 milioane de euro fonduri nerambursabile prin POR 2014-2020, Axa 4, primăriile din cele 6 municipii reședință de județ din Regiunea Centru, respectiv din Alba Iulia, Brașov, Târgu Mureș, Miercurea Ciuc, Sfântu Gheorghe și Sibiu vor investi bugetul disponibil, până în 2023, în proiecte de mobilitate și revitalizare urbană, de regenerare a comunităților defavorizate și în infrastructura educațională. Pentru a putea accesa fondurile, autoritățile locale trebuie să dezvolte strategii integrate de dezvoltare urbană și Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă, care să rezolve problemele economice, sociale, de mediu, climatice și demografice din orașe. Mai multe informații și detalii despre cerințele POR – 2014-2020, din cadrul Axei 4 precum și domeniile de investiții le puteți găsi accesând secțiunea aferentă de pe site-ul www.regio-adrcentru.ro.

Pentru a obține fonduri nerambursabile, primăriile municipiilor reședință de județ vor dezvolta și implementa strategii integrate de dezvoltare urbană, ce vor duce la creșterea calității vieții cetățenilor și vor transforma orașele în zone atrăgătoare și plăcut locuibile, cu un trafic echilibrat între pietoni, biciclete și mașini. Iar soluție pentru un trafic fluid, pentru reducerea noxelor și pentru economii la bugetul tuturor este un Plan de mobilitate urbană. Pentru a înțelege beneficiile unui Plan de Mobilitate Urbană, atât pentru cetățeni cât și pentru autoritățile publice locale, ADR Centru a realizat un material (vezi aici VIDEO) ce prezintă esența acestui concept.

Conform POR 2014-2020, primăriile reședință de județ iau în considerare, de asemenea, adoptarea unor soluţii inovative de transport curat şi eficient energetic, care să diminueze impactul nociv asupra mediului înconjurător. Sistemele de mobilitate urbană durabile, cu un impact redus asupra mediului, sunt vitale pentru creșterea calității vieții cetățenilor. Pe lângă aspectele de mobilitate se au în vedere și aspecte de revitalizare urbană, prin adaptarea la nevoile cetățenilor a spațiilor publice, dar și prin integrarea fizică, economică și socială a comunităților defavorizate din interiorul orașelor.

Liniile de finanțare alocate prin POR 2014-2020 pentru Axa 4: Dezvoltare urbană, sunt:

 

 

Axe prioritare POR (AP)

REGIUNEA CENTRU
FEDR brut (mil. euro) Contribuție națională

(mil. euro)

Total alocare (mil. euro)
AP 4 Dezvoltare Urbana 162,91 28,75 191,66
4,1 Mobilitate urbana 132,32 23,35 155,67
4,2 Revitalizare urbană 14,70 2,59 17,29
4,3 Regenerare comunitati defavorizate 6,91 1,22 8,13
4,4 Infrastructură educatională 8,98 1,59 10,57