SEMINARII DE INFORMARE PRIVIND DERULAREA REGIO IN REGIUNEA CENTRU

In perioada iunie – septembrie, expertii ADR Centru au organizat un set de sase sesiuni de informare si discutii cu potenţialii beneficiari si beneficiarii de fonduri nerambursabile prin Programul Operational Regional. Seminariile regionale de informare au fost structurate pe implementarea Programului Operational Regional. Cele sase seminarii au fost divizate in doua etape de cate trei judete pentru cele sase ce constituie Regiunea Centru.

Cele 6 seminarii regionale de informare s-au derulat dupa acelasi program, avand ca obiectiv imbunatatirea procesului de implementare si accesare a fondurilor disponibile prin Programul Operational Regional la nivelul Regiunii de Dezvoltare Centru.

Primul set de intalniri a fost sustinut in orasele Alba Iulia, Tg. Mures, Sibiu si s-a desfasurat in perioada iunie – iulie. Cel de-al doilea set de reuniuni de lucru a fost programat la inceputul lunii septembrie, iar seminariile au fost organizate in Brasov in 7 septembrie, Sfantu Gheorghe in 8 septembrie, respectiv Miercurea Ciuc in 9 septembrie 2010.

Toate cele 6 evenimente au fost structurate astfel: prima parte a vizat prezentarea si discutarea stadiului implementarii Programului Operational Regional la nivelul Regiunii de Dezvoltare Centru si la nivelul judetului respectiv si prezentarea si discutarea principalelor probleme aparute in cadrul procesului de implementare a proiectelor contractate in cadrul Programului.

La aceste seminarii de informare, au participat beneficiarii proiectelor pe POR de la nivelul Regiunii Centru – reprezentanti ai Primariilor, Consiliilor Judetene, Camerelor de Comert si Industrie, Institutiei Prefectului, ONG-uri, asociatii, fundatii, universitati si ai mediului de afaceri, precum si reprezentanti ai presei locale din judetele Regiunii Centru, conform listelor de prezenta. Numarul total de participanti a fost de 186 de persoane, din care 90 au participat la seminariile din septembrie.

PROBLEME SI SOLUTII IN IMPLEMENTAREA PROIECTELOR REGIO

Ca urmare a discutiilor purtate in cadrul seminarilor si a procesului de implementare a proiectelor REGIO la nivelul Regiunii Centru s-au sesizat o serie de probleme in implementare si s-au identificat si cateva solutii pentru rezolvarea sau preintampinarea acestora. Printre problemele identificate enumeram:

  • Disfunctii sesizate in procesul de verificare a achizitiilor publice ce stau la baza cheltuielilor solicitate in cererile de rambursare;
  • Modificarea frecventa a graficelor de depunere a cererilor de rambursare in sensul decalarii termenelor prevazute initial in Cererea de finantare;
  • Solicitari frecvente de acte aditionale la contractele de finantare si intarzieri in aprobarea acestora de AMPOR;
  • Dificultatea obtinerii creditelor necesare pentru plata lucrarilor realizate pentru proiectele care nu au beneficiat de prefinantare, fapt a dus la modificarea frecventa a graficului de depunere a cererilor de rambursare, precum si la rezilierea de proiecte in special pe domeniul major de interventie 4.3;
  • Neconcordanta intre informatiile incluse in proiectele de executie si situatia reala din teren;
  • Realizarea de acte aditionale la contractele de lucrari;
  • Completarea si depunerea necorespunzatoare a documentelor prin care se solicita rambursarea fondurilor cheltuite;
  • Numar redus de personal in randul autoritatilor publice care se ocupa cu implementarea acestor proiecte, care sunt incarcati si cu alte sarcini.

Ca si solutii identificate pentru rezolvarea sau preintampinarea acestor probleme, s-au propus ca:

  • In elaborarea contractelor de proiectare trebuie sa se prevada clauze prin care proiectantii raspund material in cazul in care in executia contractului de lucrari se dovedesc erori si/ sau omisiuni din proiectare.
  • La elaborarea caietelor de sarcini pentru contractele de lucrari factorii de evaluare trebuie sa fie stabiliti cu atentie si sa fie evitata durata de executie a contractului de lucrari ca fiind criteriu de evaluare. In conditiile in care, totusi, aceasta se considera criteriu de evaluare, atunci trebuie sa fie impusa o perioada de executie a lucrarilor minima, realista, in functie de complexitatea proiectului de la care sa porneasca evaluarea.
  • In conditiile in care beneficiarul nu detine suficienta expertiza in elaborarea caietelor de sarcini, este recomandabil sa apeleze la o firma care poate asigura aceasta expertiza si care sa verifice, in special pe domeniul tehnic, daca schitele proiectului tehnic (partea desenata) corespund listelor de cantitati din partea descriptiva (partea scrisa).
  • La incheierea contractului de lucrari beneficiarul sa aiba in vedere stabilirea unor clauze care sa asigure respectarea principiilor de drept. Totodata, aceste clauze trebuie sa ii poata permite rezilierea contractului, daca se constata un mod defectuos de derulare a acestuia si daca ii aduce prejudicii si risca implementarea contractului de finantare.
  • Sa se aplice principiul segregarii functiilor in realizarea procedurii de achizitie publica.
  • Sa se completeze corect formularele cererii de rambursare, in acest sens fiind oferit un model de cerere de rambursare completat cu mentiuni ce trebuie incluse in fiecare spatiu al acesteia.
  • Sa se acorde o atentie deosebita ordinelor cu cheltuieli eligibile, atunci cand se solicita rambursarea cheltuielilor efectuate, sa se verifice daca cheltuielile pe care le-au realizat beneficiarii sunt eligibile in conformitate cu aceste ordine.
  • Sa se urmareasca atent derularea contractelor de lucrari.

Atasam prezentarile sustinute de ADR Centru, precum si de invitatii participanti la evenimentele de informare privind derularea programului REGIO in Regiunea Centru.