Peste 16 km de trasee dedicate pentru autobuze vor traversa Municipiul Brașov

Fondurile REGIO, coordonate de ADR Centru, asigură dezvoltarea mobilității urbane

De astăzi, 23 decembrie, va începe implementarea proiectului ”Amenajare benzi dedicate transportului public şi trotuare adiacente”, prin Axa Prioritară 4 a Programului REGIO 2014-2020, Obiectivul Specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

Vorbind despre această inițiativă, domnul George Scripcaru, primarul municipiului Brașov a precizat:Am semnat cel de al doilea contract de finanțare nerambursabilă în mai puțin de o săptămână. Sper să păstrăm acest ritm, pentru a putea demara procedurile de achiziție pentru majoritatea proiectelor de investiții în primele luni ale anului 2020. Este o finanțare importantă pentru ceea ce înseamnă mobilitate în municipiul Brașov și, implicit, pentru programul nostru de reducere a poluării prin transformarea transportului public în principalul sistem de transport din orașul nostru. Odată cu implementarea acestui proiect toate autobuzele care vor circula pe Calea București, Toamnei, Iuliu Maniu, Iorga, Lungă, Calea Făgărașului și retur, precum și pe Victoriei, vor avea la dispoziție o bandă dedicată transportului în comun. Astfel, sper să ajungem în situația în care cei care merg cu transportul în comun să ajungă în zonele importante ale orașului, cel puțin la fel de repede ca și utilizatorii de autoturisme, dar cu costuri mult mai mici. Sperăm ca toate aceste măsuri care vizează transportul în comun – de la modernizarea mijloacelor de transport, de troleibuze și autobuze electrice, până la benzi dedicate și construirea de park&ride-uri – să transforme acest tip de transport în principalul mijloc de mobilitate în interiorul orașului și, implicit, să reducem poluarea produsă de circulația autovehiculelor, care reprezintă unul dintre factorii determinanți al calității aerului”.

Valoarea totală a proiectului ”Amenajare benzi dedicate transportului public in Municipiul Brașov și trotuare adiacente”, este de 16.635.940,40 lei, inclusiv TVA, din care contribuţia Unităţii Administrativ Teritoriale Municipiul Braşov este de 2% din valoarea eligibilă a proiectului, în cuantum de 332.718,85 lei, reprezentând cofinanţarea proiectului. Suma nerambursabilă obținută este de 16.303.221,55 lei, adică mai mult de 3,56 milioane euro. Termenul de finalizare a lucrărilor  este estimat la finalul lunii martie 2021.

Obiectivele specifice preconizate a fi atinse prin realizarea investiției includ realizarea de benzi dedicate transportului în comun cu o lungime de 16,26 km, reabilitarea trotuarelor adiacente traseului benzilor dedicate pe o suprafață de 4700 metri pătrați, în zonele afectate de fisuri, tasări, văluiri; precum și montarea a 849 de semne de circulație, cu scop de avertizare și informare a participanților la trafic asupra traseului benzilor dedicate, în vederea menținerii acestor benzi libere, fiind utilizate exclusiv de mijloacele de transport în comun.

”Momentan, în municipiul Brașov viteza redusa de deplasare – de circa 10 km/h, în orele de vârf – cauzează întârzieri în transportul public, mai ales datorită blocajelor. Astfel, nimeni nu mai vrea să opteze pentru transportul public, considerându-l lent și inadecvat. Necesitatea soluționării rapide a acestor probleme a fost identificată de edili în cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD). Punând accent pe sustenabilitate și urmărind tendințele de viitor, a rezultat necesitatea îmbunătățirii infrastructurii de transport, în vederea creșterii numărului de utilizatori, asigurarea unui trend de renunțare la transportul privat în favoarea celui public și, în subsidiar, o reducere importantă  a volumului de gaze poluante. Conform PMUD, în perioada următoare se estimează o creștere a numărului de autovehicule în Zona Metropolitană Brașov, de la circa 58000, câte au fost în anul 2015, la circa 65000 în anul 2020 și la mai mult de 90000 în anul 2030. Creșterea numărului de autovehicule va genera o creștere a emisiilor CO2, motiv pentru care se impunea luarea acestor măsuri. Noi sperăm ca municipiul Brașov să devină un exemplu pentru marile centre urbane, care au reușit să determine populația să utilizeze într-o proporție cât mai mare mijloacele de transport în comun și mersul pe jos, în detrimentul autovehiculelor proprietate personal”, a declarat domnul Simion Crețu, Director general ADR Centru.

Detalii privind lucrările:

Amenajarea benzilor dedicate se va realiza pe carosabilul existent, prin frezarea pe o lățime de 4 metri și o adâncime de 6 cm a asfaltului existent și așternerea pe o suprafață de 23.400 metri pătrați a unui covor asfaltic nou, colorat, pentru a fi ușor de identificat de participanții la trafic. Marcajele rutiere se vor reface pe o lungime totală, cumulată, de 39 de km, cu vopsea reflectorizantă. Pe suprafața benzilor dedicate, la începutul fiecărui sector (în zona intersecțiilor), se va aplica un marcaj „BUS ONLY” care va informa participanții la trafic despre existența benzii dedicate. De asemenea, se vor monta, adițional semnelor de circulație existente, indicatoare rutiere de avertizare și informare asupra dispunerii benzii dedicate transportului în comun în cadrul carosabilului.

S-a urmărit optimizarea traseului mijloacelor de transport în comun, astfel încât să se evite, pe cât posibil conflictele din trafic, evidențierea traseului mijloacelor de transport în comun prin marcaje rutiere, astfel încât vizibilitatea semnalizării rutiere să fie maximă pentru toți participanții la trafic. Amenajarea benzilor dedicate transportului în comun a implicat sistematizarea traficului pe trama stradală actuală, fără a interveni asupra lățimii trotuarelor și fără a afecta spațiile verzi din cadrul zonelor traversate de traseul benzilor dedicate.

Amenajarea benzilor dedicate se va face pe următoarele sectoare de drum:

Traseul 1 – Str. Poienelor, Calea București, Str.  Toamnei, Str. Hărmanului, B-dul Mihail Kogălniceanu, B-dul Iuliu Maniu, Str. Nicolae Iorga, Str. Lungă, Calea Făgărașului, Șoseaua Cristianului

Traseul 2 – Șoseaua Cristianului, Calea Făgărașului, Str. Lungă, B-dul Eroilor, B-dul 15 Noiembrie, Calea Bucuresti

Traseul 3 – B-dul Victoriei pe ambele sensuri

Pe Bulevardul Iuliu Maniu banda dedicată transportului în comun va fi comună cu pista de bicicliști existentă, pe o lungime de 180 m, dat fiind că limitele carosabilului nu oferă spațiu suficient pentru a păstra traseul pistei de biciclete separat. Trotuarele adiacente zonei amenajate cu benzi dedicate se vor moderniza prin reparații locale ale structurii trotuarului în zonele afectate de fisuri, tasări, degradări etc.

Edilii estimează creșterea numărului de călători care optează pentru transportul în comun în detrimentul autoturismului propriu de la 7425 calatori/oră, în orele de vârf, în prezent, la circa 8000 călători/oră, în orele de vârf.

Alte detalii privind acest proiect se regăsesc în Fișa tehnică atașată prezentului material de presă.